Pagina's

dinsdag 20 augustus 2013

Wifi

Langzamerhand begint het 'wifi' verhaal vorm te krijgen. Tussen de zomer- en de herfstvakantie zal de firma Brite metingen gaan verrichten op de locaties Goes en Appelstraat. Aan de hand van deze metingen gaan we vaststellen of het binnen de beschikbare budgetten mogelijk is een dekkend draadloos netwerk op deze beide locaties uit te rollen. Als dat het geval is, zullen we in elk geval proberen tijdens de herfstvakantie de locatie Goes te voorzien. Mogelijk volgt de Appelstraat dan nog voor de kerstvakantie.
Als het financieel mogelijk is zullen we nog dit jaar proberen op de andere locaties in elk geval rond de personeelskamers een draadloos netwerk operationeel te krijgen.

Absolute voorwaarde van het bestuur is dat alle personeelsleden die gebruik maken van de wifi  'geregistreerd' moeten zijn, hun 'surfgedrag' gelogd moet worden en ze uitsluitend internet kunnen krijgen dat gefilterd is. Dit is een technisch lastig verhaal voor apparaten die niet het eigendom van de school zijn. We hopen hier een goed werkende oplossing voor te kunnen vinden, maar hebben dit vooralsnog niet helemaal rond.

Onderwijskundige visie locaties

In de eerste maanden van het nieuwe cursusjaar zijn op de locaties Middelburg, Goes (bovenbouw), Appelstraat en Tholen afspraken gemaakt om met de teams na te denken over de onderwijskundige visie van de locatie. Ofwel: hoe wil het team er het onderwijs uit gaan laten zien in de komende jaren.
We gaan dit op verzoek van de locatie-directies om een aantal redenen doen.
In de eerste plaats is het voor allerlei ontwikkelingen erg handig te weten waar je naar toe zou willen gaan. Als straks onder leiding van het C.v.B.  schoolbreed nagedacht gaat worden over de strategie, dan is de visie op onderwijs van groot belang.
Daarnaast is een visie op onderwijs nodig als het gaat over de keuzes van leermiddelen. Het aanbod hiervan wordt steeds breder, het kiezen moeilijker. Een geformuleerde onderwijsvisie kan hierin richting geven.
Als bekend is welk onderwijs men voorstaat en met welke leermiddelen dat onderwijs gerealiseerd gaat worden, dan kun je aan de hand daarvan vaststellen welke ICT-infrastructuur nodig is. Tenslotte kun je dan ook de competenties formuleren die docenten moeten hebben.

De middagen die we organiseren zien er als volgt uit:
Eerst wordt via een presentatie een beeld gegeven van de (technologische) ontwikkelingen die er zijn en de invloed die deze zullen hebben op het onderwijs.
Daarna gaan we in groepen nadenken over de onderwijskundige visie en in de vorm van workshops een aanzet maken om deze visie per locatie te formuleren.

Na afloop van de middag zal met het LMT van de locatie de visie verder uitgewerkt worden. Afhankelijk van wat de locatieleiding wil zal er dan enkele weken daarna nog een tweede middag georganiseerd worden die voornamelijke zal gaan over de leermiddelen en de ICT.

Tenslotte zal het geheel uitmonden in een Leermiddelenbeleidsplan, een ICT beleidsplan en bouwstenen voor het Personeelsbeleidsplan.