Pagina's

woensdag 4 februari 2015

Chromebookklas bezocht

Dinsdag 3 februari heb ik met de Innovatiekring van de 7 reformatorische VO scholen in Nederland een bezoek gebracht aan het Driestar College in Gouda. We hebben kennis gemaakt met 2 school-eigen innovaties: de Chromebookklas en een tabletklas.

De Chromebookklas bezochten we onder de les geschiedenis. Het is een eerste klas, vwo-plus o.i.d. Deze leerlingen hebben alle boeken zowel digitaal (veelal als PDF) en op papier. Papieren boeken brengen ze bijna nooit mee naar school, hooguit een werkboek om tijdens de les mee te werken. Technisch zijn er weinig mankementen. Het komt een enkele keer voor dat een Chromebook niet op de wifi kan. Nu hoor ik dat meer bij Chromebookklassen dan bij laptopklassen. Mogelijk is daar een verband tussen.
Tijdens de les geschiedenis gingen leerlingen aan de slag met de Bronwijzer applicatie. Dat was leuk om te zien, omdat ik daar zijdelings ook bij betrokken geweest ben. Leerlingen waren bijzonder gemotiveerd bezig met het maken van opdrachten. Op het smartboard was het overzicht van alle leerlingen te zien. Hoeveel hadden ze gemaakt en welk percentage was goed. In dit geval werkte het als super overzicht voor de docent en als extra motivator voor de leerlingen. Dat kan natuurlijk niet altijd gebruikt worden. Maar hier was het zeer toepasbaar. Kortom: een enthousiaste docent met even enthousiaste leerlingen die met veel plezier lieten zien wat ze aan het doen waren en er met even veel plezier over vertelden.
Leerlingen aan de slag met de Bronwijzer applicatie
Daarnaast hebben we de tabletklas bezocht die op dat moment gymnastiek had. Leerlingen waren met verschillende onderdelen bezig en bij elk onderdeel lag een kaart met daarop een QR-code. Met hun tablet (of smartphone als ze die hadden) konden ze de code scannen en kregen dan een uitlegfilmpje te zien. Daarnaast konden ze elkaars resultaten en scores noteren en die aan het eind van de les naar de docent sturen. Wat we niet gezien hebben, maar wat ze wel regelmatig doen, is een video-analyse van bijvoorbeeld een sprong e.d.
In het algemeen zijn er wat meer problemen met de tabletklas. Dat heeft voornamelijk te maken met de kwaliteit van de tablets. Die leveren wat meer problemen op.

Kortom: een mooie kennismaking en erg leerzaam.


2 opmerkingen:

  1. Leuk om je reflecties van het bezoek aan het Driestar College te lezen, Ad! Mooi dat alles technisch goed draait. Ondanks dat ik blij ben met hoever we zijn werken we hard aan: optimalisatie van gebruiksgemak, inhoudelijke verbetering van content en vooral directe feedback bij alle vraagtypen. Uitdagingen genoeg dus! Ben jij ook betrokken bij de voorbereiding van digitale deel van Taalpunt NL? Wat mij betreft praten we binnenkort weer eens bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arjan, ik heb binnenkort een afspraak staan om mee te denken over het digitale deel van TaalpunNL. Graag wil ik weer eens bijpraten. Vooral over het onderdeel 'feedback' geven. Daar heb ik wel enkele interessante dingen over gehoord en gelezen de laatste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen